tisdag 31 maj 2011

Pratpost



För någon dag sedan blev jag medveten om att Posten hade Pratpost - det var jag bara tvungen att testa! Det var enkelt att följa instruktionerna, då de har text & läses upp till att börja med. När jag kom till att verkligen skapa ett brev, var det enbart tryckt text. Spela in ditt brev, du måste även läsa in sådant som interpunktion etc. Till detta finns tryckta instruktioner. Du lägger till fysisk mottagare & Posten printar ut ett brev som hamnar i adressatens brevlåda. Detta till en kostnad av 20 kronor, som du betalar online.


Min fundering, varför skriva ut brevet överhuvudtaget? Vore det inte ännu bättre att få brevet i text med ljud i ett mejl?

tisdag 24 maj 2011

Vilket är talet?


En del dagar blir jag oerhört glad över att hitta guldkorn i app djungeln - gladast blir jag när de är genomtänka. För några dagar sedan fann jag World of Safari 123 for Ipad - vid första anblicken tänkte jag ungefär: jaha, en app till som övar matematik. Vid närmare granskning blev jag glatt överraskad! Vad var det som gjorde mig positiv? Du bygger upp en savann med djur genom att lösa matematikproblem. Lustfyllt, lekfullt lärande där repetition finns med som moment. Belöning för god insats , det går att levla & du kan se dina resultat i "My Score board".

Om du provar denna eller en annan app, skriv gärna en kommentar till det här inlägget. Jag är nyfiken!

Appen kostar idag 15 kr i Appstore

torsdag 19 maj 2011

Är du en QR-code?


Pedagogiskt Centrum i Södertälje

Berättandets kraft



En skola, ett klassrum, en grupp unga ivriga människor, en nyfiken pedagog som har lust till att medkunskapa & alla är motiverade att berätta...

Vad är det som gör att eleverna är motiverade att berätta, att visualisera sina berättelser med färdiga bilder, hur leker eleverna med språket i sitt berättande, hur tar de sig an uppdraget att skriva en berättelse för yngre skolkamrater? Kan eleverna använda den teknik som står till förfogande? Hur kommer alla med i det lustfyllda äventyr det innebär att skriva & läsa? Vad kan vi, som pedagoger göra för att fler elever ska uppleva tjusningen att berätta? Att få uppleva magin i orden som målar upp ett sceneri av inre bilder, förmodligen målade med olika paletter, i olika kulörer beroende på vilka vi är som människor. Våra bilder bygger på våra egna erfarenheter - tänker mig in i att vara i en berättelse vars kontext jag inte greppar... frustration...mindre motivation....mindre förståelse...

Under dagen har Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet, föreläst på konferensen Framtidens Lärande 2011 i Nacka. Under Gärdenfors föreläsning målas en bild upp i mässhallens täta luft: berätta, dela, visualisera, se mönster... koppla till elevernas verklighet och se mönstret...

Leka - visualisera  - berätta 
Förståelse - motivation
Vilja
Medkunskapande
Lärande

torsdag 12 maj 2011

I huvudet på en 5:e klassare....



iPad i Skolan

Hejsan!!!

Jag heter Anna och går i 5:an, idag har vi i min klass prao:at på olika arbetsplatser. Och jaa, ja har valde Pedagogiskt centrum.

Nu, så har jag testat lite olika appar för iPad.  Jag har fått i uppdrag att blogga om hur jag tycker att man kan arbeta med iPaden i skolan. Så vilka appar kan man använda och inom vilket område / ämne???
Jag hissar
På första plats hittar vi nog… Playtime! Vilket är ett program där du skapar utseenden för karaktärerna, tryck på lampan, välj gubben med "hjulet" högst upp och välj sedan utseende och personer. När du trycker på draken får du upp "supporting kast" och om du trycker på den röda knappen får du upp ljudeffekter... Men kom också ihåg att trycka i bakgrunden, vem vet vilka specialefekter som kan gömma sig där…
Playtime kan man använda för att skapa en berättelse inom ämnena svenska eller engelska, tex, para ihop eleverna i mindre grupper och låt dem tillsammans skriva ett manus. Sedan, får de en stund på sig att rollsätta och sedan spela in filmen som kan vara på högst några minuter. Sen kopplar ni in den i en projektor och så får alla se varandras filmer. Man kan också tänka sig att de stället "byter" iPads med varandra , på så sätt får alla se någon annans film. Hur ni gör, beror ju helt på hur mycket tid ni har! Glöm inte att den tar upp alla ljud runt omkring också.  Jag säger bara I LOVE THIS APP!!! Sätt igång och utforska!


Nr. 2 får nog bli VideoScience visst i app väg är den ganska tråkig men kolla in några videos och utför experimenten så får nog klassen en annan uppfattning av VideoScience.
Det är en NO app med videos på en man som utför olika experiment, och även om texten är på engelska så är, den utförlig, och säkerheten går alltid först. 
Så är du NO lärare, en intresserad elev, eller har du bara inget att göra och gillar att experimentera? Då är det här appen för dig!
Tredje platsen kammas hem av… Chicktionary (lite) jätte kul, tryck på hönors och det poppar ut ett ägg med en bokstav, på så sätt skapar du ord och får poäng. På engelska såklart. tävla mot varandra eller försök slå ditt personliga rekord… lycka till och ha kul…
 Jag dissar

 Sämst är: myRuler Pad, jag säger bara: jaha? varför? Det är ju bara en måttstock…
Näst sämst tror jag nog är moneglobe, vad ska man ha den till??? helt onödig! Språk? ingen aning…
Den är inte dålig egentligen, bara det att den är på engelska och innehåller mycket svåra ord, vilket gör att jag måste ge den en så låg placering: AllCountries
  



Mitt första försök i PlayTime Theatre :p

XOXO / Anna

tisdag 10 maj 2011