En skola, ett klassrum, en grupp unga ivriga människor, en nyfiken pedagog som har lust till att medkunskapa & alla är motiverade att berätta...
Vad är det som gör att eleverna är motiverade att berätta, att visualisera sina berättelser med färdiga bilder, hur leker eleverna med språket i sitt berättande, hur tar de sig an uppdraget att skriva en berättelse för yngre skolkamrater? Kan eleverna använda den teknik som står till förfogande? Hur kommer alla med i det lustfyllda äventyr det innebär att skriva & läsa? Vad kan vi, som pedagoger göra för att fler elever ska uppleva tjusningen att berätta? Att få uppleva magin i orden som målar upp ett sceneri av inre bilder, förmodligen målade med olika paletter, i olika kulörer beroende på vilka vi är som människor. Våra bilder bygger på våra egna erfarenheter - tänker mig in i att vara i en berättelse vars kontext jag inte greppar... frustration...mindre motivation....mindre förståelse...
Under dagen har Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet, föreläst på konferensen Framtidens Lärande 2011 i Nacka. Under Gärdenfors föreläsning målas en bild upp i mässhallens täta luft: berätta, dela, visualisera, se mönster... koppla till elevernas verklighet och se mönstret...
Leka - visualisera - berätta
Förståelse - motivation
Vilja
Medkunskapande
Lärande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar