torsdag 13 maj 2010

Teknisk tillgänglighetsvision

Sedan jag började läsa e-böcker i min BeBook Neo och funnit att det är så praktiskt att ha alla böcker på ett ställe och att läsbarheten på skärmen är så kanonbra så har det vuxit fram en vision om framtidens lärverktyg.
Jag tänker mig att alla elever som börjar ettan får en typ av läsplatta i bokstorlek, fullmatad med olika funktioner!

  • Inbyggd DAISY-läsare.
  • Minneskortsläsare med alla läroböcker i fulltext-daisy så att den som vill läsa med öronen gör det, den som vill läsa med ögonen gör det och den som vill förstora texten gör det.
  • Inbyggd talsyntes för den som föredrar att lyssna på de dokument som man kan spara på minneskortet, kanske en inskannad tidningsartikel eller ett textdokument.
  • Wi-Fi för att hämta information på nätet.
  • Touchskärm med möjlighet att för hand skriva kommentarer/noteringar direkt på skärmen och konvertera till digital text.
  • Inbyggd diktafon med röstigenkänning så att man kan omvandla tal till skrift.
  • Lång, lång batteritid med möjlighet till laddning båda via solceller och dockningsstation.

Om ALLA hade ett sådant lärverktyg som ger möjlighet att bejaka olika lärstilar i samma "apparat" så skulle ingen behöva känna sig stigmatiserad pga sina verktyg. Fast å andra sidan, vart tar mångfalden vägen! Ska vi verkligen sträva efter att alla ska ha det lika! Jag ser dock att den främsta vinsten är praktisk - ett verktyg för alla funktioner! Och tänk vad skog vi skulle spara om alla böcker var digitala!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar