söndag 31 maj 2009
Sök & du skall finna...
Google Wave
Under sex månader har e-mentorerna konsekvent (ja någorlunda i alla fall;-) arbetat med verktyg kopplade till Google. Se e-pedagogiskt centrum (google sites) och e-mentorerna på spaning (blogger) Tjänst efter tjänst har knutits till dessa två olika gränssnitt (google maps, kalender, slideshows, to-do lists, enkäter, rss etc.) Vi har blivit bättre och bättre på att inte glömma bort att det vi vill/vill säga/meddela/tänka (det som både kittar ihop oss och öppnar upp oss mot omvärlden) går att göra/dokumentera någonstans i dessa verktyg/flöden...
Ibland har Googles verktyg varit helt enastående och ibland har våra behov/begär blivit tillfredsställda på annat håll (men ändå möjliga att inkorporera). PraktikantMonica har de senaste månaderna både följt och bidragit till att öka takten i detta arbete. Snart publicerar hon också sin efterlängtade slutrapport (och jag hoppas att Google Wave slinker in på slutet;-) Google Wave sammanfattar mycket av den vision som finns implicerat i detta arbete. En vision som bygger på en högre grad av transparens i våra sociala möten på nätet. I grund och botten anar jag att det är bristen på information i dessa webbmöten som driver utvecklingen (och här menar jag verkligen utveckling). Ett In Real Life möte (IRL) skapas ju som alla vet av mycket mer än textbudskap (kroppspråk, freudianska felsägningar etc). Om vi utan att bli stressade/rädda vågar ge oss in i Google Wave tror jag att något riktigt nytt kommer att kunna ske. En unik chans till en ny form av mer transparent och effektiv kommunikation. Se den tio minuter nedklippta versionen av presentationen av Google Wave:
"this lightning storm, this tidal wave, this avalanche I'm not afraid" R.E.M - Imitation of life (live) apropå Google Wave
lördag 30 maj 2009
Goooooooooooooooogle Wave!
fredag 29 maj 2009
En kompis i spell with flickrvärlden
Kolla jag hittade en kompis till vår e-pedagogiskt centrumsida
Dessutom en sida som skriver om intressanta saker. Se här en artikel som handlar om The Futures of Reading (Kindle, Sony reader och Stanza iphone app)
torsdag 28 maj 2009
Google grupp : e-mentorerna
Kapten Kalle...
tisdag 26 maj 2009
e-mentorerna på Googlemaps
Wordla och utmana varandra...
Inte bara kvinnor har simultankapacitet. Under förmiddagen arbetade vi intensivt med att komma vidare i bokprojektet "Ett hopp för Lina" (en stadsdel i Södertälje). Kontakter med tryckeri, PDF-skapande och annat... och mitt i alltihopa en oemotståndlig utmaning via twitter... och tillsammans med Karin Åberg, rektor på Helenelundsskolan (ja mest hon) löste vi sångtiteln samtidigt som eleverna arbetade vidare och programmen uppdaterades...
Pröva själv >>
måndag 25 maj 2009
Vimeo
Nu har många bloggat & twittrat om konferensen Framtidens Lärande - passa på att ta del av några föreläsare via Vimeo. Att uppleva dessa förläsare är ett sätt att se de möjligheter vi har....tankevurpor runt den nya tekniken, människan & tekniken, hur olika generationer generellt förhåller sig till framtidens lärande...en del av oss är enligt Thomas Furth yupplots, andra moklofs...baby boomers & som Furth talar om : Homo Zappiens med många identiteter... Han ger perspektiv - upplev honom live!
Thomas Fürth, Möjlighetetsmaximerarnas land, Framtidens lärande 2009 from diu redaktion on Vimeo.
Spezify
"Delandet i sig är ett sätt att vara artig"
Hast´s kollega Eva Ossiansson menar i artikeln att : ..."Nätet blir en anarki eller en civilisation på ett helt nytt sätt".
Hast & Ossiansson forskar vid Gbg´s uni om kommunikation på Internet.
Läs mer på SvD Näringsliv Uppkollat, s 14-15
Samsung & YouTube
Samsung C10 en liten nätt filmkamera på 182 gram med bra batteritid , runt 2-3h . Vinklat objektiv, 2,7 tum lcd-bildskärm, bildstabilisator, 10X optisk zoom... Samsung lovar att det bara krävs en enda knapptryckning för den som vill lägga upp filmen på Youtube eller Flickr, om kameran kopplats med en usb-kabel till en internetansluten dator. Kameran laddar batteriet via samma kabel. Videokameran har ett redigeringsprogram där det enkelt att i kameran klippa sin film. Det krävs inga drivrutiner för att koppla ihop C10 med en dator, det gör det lätt att visa sin film på tillgänglig dator. Det enda som behövs är en usb-kabel för anslutning.
Kameran förutspås kosta omkring 2 500 kr.
VHS v/s DVD
söndag 24 maj 2009
“We participate, therefore we are.”
Länk till artkeln
vs.
Spreadthesign - teckenspråket på webben
Spreadthesign är ett internationellt Leonardo da Vinci-projekt inom Vidareutvecklingsprojekten (Transfer of Innovation), som stöds av Europeiska kommissionen genom Internationella programkontoret i Sverige. Vi arbetar med att sprida teckenspråk från olika länder på Internet. Det här pedagogiska självstudieverktyget är gratis att använda för alla i hela världen. Bara fantasin sätter gränser för användandet av ordlistan. Först och främst gör vi det för att förbättra våra yrkeselevers språkkunskaper när de åker utomlands för att göra praktik.
Länk >>
fredag 22 maj 2009
Augmented reality
Kristina Höök och Neurosky Mindset
Brain Wave Visualizer
www.neurosky.com >>
torsdag 21 maj 2009
Today´s meet
Kallas ibland för backchannel tror jag mig förstå :-) - Är alldeles gratis att skapa en egen om du har behov. Brainstorming kring nya arbetsplanen... Feedback från elever... www.todaysmeet.com
onsdag 20 maj 2009
Framtidens lärande - öppna eller slutna nätverk
Några reflektioner efter konferensens första dag:
Framtidens lärande avgörs i öppna och slutna nätverk som inte nödvändigtvis står emot varandra, men inte heller alltid förstår varandra eller är kompatibla med varandra. Några exempel:
Skolportal (slutet) vs Google Sites (öppet) - häftigt att se att båda två får plats i samma kommun - och jag säger go YBC go!
En till (möjligen billig poäng) gestaltar sig på ett av arbetsmötena (och jag har varit med om det här förut) där det inte i nån slags självklarhet är så att powerpointen man visar går att hitta på webben (slutet). Här säger jag go Norge go! vars Öystein Johannessen från norska utbildningsdepartementet mest symboliskt poängterar att hans slide ligger på slideshare (öppet).
Det tredje exemplet visar sig i den nya twittervärlden. På en stor skärm framme på scenen visas en sida där alla med en internetuppkoppling kan skriva in twitterliknande meddelanden http://www.todaysmeet.com/diufl - hur kul hade det inte varit om flödet av meddelanden också visades för alla i publiken (öppet) och inte som nu avgränsades till de som satt med sina datorer/telefoner och kunde följa de frågor som kom till talarna (halvslutet). Att man sen lite oroligt kan fråga sig om man är kapabel till en sådan multitaskingövning är nog mest en generationsfråga.
På ett mer övergripande plan så skulle det vara spännande om alla de nätverk som finns och som vill så väl kunde enas om att sharing is caring och började gestalta, förkroppsliga och göra detta.
Andra dagens reflektioner kan du läsa här >>
tisdag 19 maj 2009
Alla vägar bär till framtiden...
måndag 18 maj 2009
Sökmästare
Cool e-boksläsare
söndag 17 maj 2009
Many Eyes och Google enkät
Har du prövat Google enkät? Ugglemamman har en alldeles strålande introduktion på sin blogg...
Vill du sen på ett enkelt sätt få möjlighet att visualisera och analysera det du fått in i din enkät är Many Eyes ett hett tips. Se videon:
http://manyeyes.alphaworks.ibm.com/
Ps. Det finns nu också en wikifunktion i Many Eyes som någon gärna får testa :-) inspelat med gratisprogrammet TipCam
lördag 16 maj 2009
Primal Fusion - semantisk webb på G
Hur ska man förstå den semantiska webben? Ja, inte vet jag eftersom jag ännu inte känner att jag "gjort" den semantiska webben, och utan att göra är det svårt att säga vad något är. (Eller bli gjord av? - för vem gör i den semantiska webben - maskinerna?)
Den Semantiska Webben är en vision skapad av Tim Berners-Lee. Kortfattat går den ut på att låta maskiner göra det jobb vi idag tvingas göra på Webben: leta, leta, och åter leta efter rätt information i en allt snabbare växande mängd av information.
Den här videon från PrimalFusion säger ändå något om framtiden...
fredag 15 maj 2009
Lasses tidningsskola i Scribus nr 3
Tredje bloggen om rektorn på Helenelundsskolan och hennes projekt att göra en bok med hjälp av programmet Scribus. Linas hopp är temat och boken handlar om området Lina i Södertälje och de som bygger framtiden där. Idag var jag med hela morgonen och det var underbart att se hur tio stycken sexor i skolan så snabbt kunde förstå och arbeta med ett så komplext projekt. Att både greppa ett desktop publishingprogram och hitta bilderna i rektorns arkiv kräver en hel del kunskaper.
Vi hann till sidan 80, men än återstår en hel del arbete. Ska i tryck innan maj är slut :-)
Till Lasses tidningsskola >>
Ps. Dagens höjdare var ändå att träffa nån som liksom jag gillar xtranormal (se bloggen under...)
Då vet man att man är på tårna...
torsdag 14 maj 2009
HebbeWebben
En uppmaning från läraren Kjell Wiremark att ta på allvar för här finns spännande, brännande het webbradio smart publicerad på Youtube.
Länk till HebbeWebben >>
Elever bloggar om litteratur
Om eller när...
idéer som inspirerar nr 2
Nu kommer tema nummer två av idéer som inspirerar - PhotoStory - och framför allt vad du kan göra i PhotoStory...
Kul att se att den första presentationen nu är uppe i 8...
Ange din gmailadress om du vill vara med och inspirera. Sliden går att bädda in både på hemsidor och bloggar...
Se också >>
tisdag 12 maj 2009
Svt Play
FotoFlexer - grymt bra online bildbehandling
Lager och en massa andra bra funktioner finns också i programmet...
e-learning
Bloggade om "Att lära genom att vara i ett socialt nätverk" på Ulrika på Skoldatateket i mars i år, där finns en föreläsning av John Seely Brown "Innovation is aroung the corner" från You Tube.
"Många småkillar gick hem med ett smile on their faces today!"
Och snart är dom i gång. Fungerar perfekt... Särskilt Multimediabyråns Persongalleri är en riktig isbrytare(Illustratör Henry Ståhle) Karl Malberts musik är inte tokig den heller...
Hoppas kunna visa några av de jättefina filmerna lite senare på bloggen :-)
Ps. Att det sen lite senare på dagen kommer ett e-postmeddelande som säger att:
"Många småkillar gick hem med ett smile on their faces today! Tack vare dig..." gör ju inte saken sämre.
söndag 10 maj 2009
lördag 9 maj 2009
Idéer som inspirerar
Genom att dela ett presentationsdokument kan vi enkelt och trevligt dela spännande och inspirerande lektionsidéer på bloggar och hemsidor. De här fem tipsen står jag och Ulrika på Skoldatateket för... och kanske att det snart blir tio för alla är välkomna att bidra. Skicka bara en förfrågan så delar vi ut presentationen...
fredag 8 maj 2009
Kindle DX
Akustiskmiljö
torsdag 7 maj 2009
Förskolan har ett eget lärresursställe!
onsdag 6 maj 2009
Wolfram Mathematica 7
Utforska hur logotyper ofta byggs utifrån ganska enkla matematiska formler eller undersök hur en ihopvikbar stege egentligen är konstruerad. En spännande värld att ge sig in i.
Ladda ner >>
tisdag 5 maj 2009
Inspireras av Bodil Jönsson
NASA Kids Club
måndag 4 maj 2009
Hur många passagerare tar en 77 tums interaktiv tavla?
Filosoferar i kväll över interaktionen människa/teknik - Detta efter att ha läst Ulrika Jonsons inlägg på bloggen Ulrika på Skoldatateket...
Tanken är att jämföra teknik och digital teknik. Först teknik och ett konstaterande av att användandet av bilen inte utesluter att du ibland föredrar att cykla eller gå eller glida fram eller bara sitta still... Och sen förståelsen av att digital teknik också är många olika saker och i det hänseendet inte är svårare att förstå än en bil, en cykel, ett par skidor eller en skön fåtölj (om det sistnämnda nu kan kallas teknik?). För vissa mer eller mindre livsnödvändiga. Tänker på min pappa som drabbats av Parkinson och som upplever att han under cyklandet återfår en ganska normal upplevelse både av kroppen och det medvetande som skapas i kroppen. Själva ihopkopplingen maskin(cykeln)/kroppen verkar just nu för honom skapa en högre grad av samklang med världen än att promenera eller sitta still i en skön fåtölj... Och vad är då en cyklande människa? För tvåhundra år sedan säkert något skrämmande, idag i min pappas kropp en förhöjd känsla av livet. Analogierna till datoranvändningen behöver vi inte spekulera i... men kanske fråga oss om det kan vara så att den digitala teknikutvecklingen går i en sådan rasande fart att vi aldrig någonsin kommer att lära oss IKT på samma sätt som vi kan cykla?
Idehistoriskt är väl cyborgen begreppet för hur mer intelligent form av teknik smälter samman med människan (i analogi med cyklisten eller bilisten, men med djupare implikationer på vad en människa är eller blir). Frågan vi måste ställa oss är när och om vi har upplevt denna cyborgiska känsla? Och om vi dessutom kan säga att vi erfarit denna känsla tillsammans med andra? Den sista frågan är kanske en fråga huruvida vi har erfarit web 2.0 eller web 3.0?!
Men var ska vi placera in erfarenheterna med en interaktiv tavla utifrån denna matris? (Går det?) Att erfaranheten inte går att jämföra med individuellt framförda saker som cyklar, bilar och skidor är ju ganska klart (om man inte är en lärare som älskar att trolla med tavlan). Samtidigt måste man ha en dator för att styra den. Sällan ser man flera datorer uppkopplade mot en interaktiv tavla så något web 2.0 liknande fenomen är det väl inte? Kan det vara som att köpa en buss? Att dela tekniken? Och hur många passagerare tar då en vanlig 77 tums interaktiv tavla? Och sen det där med att vara busschaufför och låta de andra inte bara titta på utsikten utan också få provköra på riktigt? Och köra - yes! :-)
bilder från Flickr