söndag 22 november 2009

Pluggakut i Södertälje?


Skärmtiden bland unga har under de senaste 20 åren ökat markant. Det gamla folkbildande idealet där Utbildningsradion garanterade folkbildande TV-tid har inte riktigt slagit igenom på internet även om goda försök hela tiden görs. Se exempelvis www.ursmart.se.

Men myndighetssatsningar i all ära, själva grunden för lärandet kommer alltid att byggas kring pedagoger, och pedagoger som i sina kroppar kan skapa utrymme för dialoger utifrån en rimlig tolkning av eleverna och deras situationer. Som jag läste på tåget i ett helt annat sammanhang så kan det ju aldrig vara fel på användaren (se The user is always right - a practical guide to creating and using personas for the web)

Vad jag nu frågar mig är: Finns du pedagog i Södertälje som skulle vilja hjälpa till att bygga upp en pluggakut - en praktisk tillämpning av att möta eleverna på nätet?

1 kommentar:

  1. Jadå, jag deltar alltså finns já & jag vet att det finns fler...

    SvaraRadera