fredag 6 november 2009

Google realtidssökning och (nät)identitet

Hur blir ditt digitala liv - efter döden? frågar sig Aftonbladet i dagens upplaga och jag kan inte annat än något förundrat läsa en artikel där identiteten på nätet intimt blir identisk med identiteten IRL (In Real Life). Facebook och andra sociala medier har visserligen gjort det tydligt att det finns uppenbara poänger med att förbinda nätidentiteten och IRL-identiteten, men detta faktum betyder inte att man därmed kan dra ett likhetstecken mellan nätidentiteten @henrikwidaeus och den Henrik Widaeus som sitter och skriver just nu. Framför allt handlar detta om att jag som skriver här just nu inte på något sätt kan kontrollera vad som händer med nätidentiteten henrikwidaeus. Låt mig ta två exempel:

1. För att ändå få någon slags illusion av kontroll erbjuder nätet möjligheter att realtidssöka på begrepp, namn o dyl. Exempelvis går detta att göra i sökmotorn Google. Se bilden här under:



Under det senaste dygnet har alltså nätidentiteten henrikwidaeus gjort något, varit inblandad eller nämnts på nätet. Nyfiket klickar jag på länken och vips är det någon som betraktar henrikwidaeus som en omvärldsbevakare (bland andra omvärldsbevakare), vilket är helt okej med mig:



Efter detta kommer naturligtvis den delen av Henrik Widaeus bakom tangenterna som kan känna igen sig i epitetet omvärldsbevakare stärkas, och detta möjligen på bekostnad av andra delar? Mångfalden och förståelsen av identiteten/subjektet i det nya digitala landskapet är svårgreppbart, men påminner i hög grad om tidigare diskussioner, såsom exempelvis Deleuze och Guattari inleder i A Thousand Plateaus:

"The two of us wrote Anti-Oedipus together. Since each of us was several, there was already a crowd."

Också litteraturvetenskapens erfarenheter om en författarens död och intertextualitet (dvs omöjligheten att hitta den unika eller ursprungliga texten) påminner om det som nu i hög grad blir en allmän erfarenhet (bloggar, facebook, twitter etcetera).

2. Eftersom nätidentiten henrik widaeus aldrig går att kontrollera är det inte omöjligt att han börjar "göra" saker som jag som sitter bakom knapparna inte på något sätt förstår hur jag står i relation till. Här nedan följer en sådan recension:



Ps. Måste kanske förtydliga att denna recension rör filmen Alien vs. Predator, att recensionen återfinns på en filmsajt som hyr ut film, och att jag bakom knapparna visserligen har sett denna uselt usla film, men aldrig någonsin skrivit en filmrecensionen :-)

1 kommentar: