lördag 28 november 2009

Anställda får pengar för att själva ta ansvar för sin arbetsdator

Att hitta modellen för att garantera pedagoger ett modernt IT-arbetsverktyg (läs: dator) har länge varit en fråga i kommunerna. Lösningarna kan se väldigt olika ut, men jag har aldrig hört talas om det upplägget som presenteras i Computer Sweden:

- Citrix anställda erbjuds 2 100 dollar, motsvarande cirka 14 500 kronor, per treårsperiod om de själva vill välja, köpa in och sköta om sina arbetsdatorer.
- Pengarna läggs på den anställdes lön och är skattepliktiga.
- Radar Groups upplägg ser lite annorlunda ut. Företagets anställda får varje år 4 000 kronor som de själva kan disponera efter tycke och smak. Den anställde slipper skatta för pengarna genom att utgiften skrivs som en reseräkning.
- Den användare som vill ha en dyrare dator får skjuta till pengar ur egen ficka.

Något att tänka på i kommunerna?

2 kommentarer:

  1. Kul idé! Jag tror att många datorintresserade lärare redan betalar sin egen dator bara för glädjen att ha en juste arbetsdator!

    SvaraRadera
  2. Precis den iakttagelsen har jag också gjort på ganska många ställen - mig själv inkluderad (när jag i början av 2000-talet arbetade som lärare.

    SvaraRadera