tisdag 13 oktober 2009

Tänkvärt inlägg i debatten om sociala medier på schemat

Visst är rubriken på inlägget i debatten om barns datorvanor lockande att läsa? Med en kopp hett kaffe och DN till frukost kan jag inte låta bli att reflektera över ett inlägg på Skriv i DN (091013). Av rubriken att döma tror jag mig få läsa om pekpinnar - men döm om min förvåning! Jag läser "...sluta vara rädda för sociala medier. Sätt er in i dem i stället." I inlägget menar skribenten att det vore bra om ämnet "Sociala medier" återfinns i skolans arbete. Skribenten menar vidare att skolan bör arbeta med sociala medier så att elverna blir medvetna om hur de bör agera på nätet. En kunskap att värna om, anser även jag. På Pedagogsikt centrum i Södertälje har vi numer en IKT-boklåda som är bokningsbar via SLI. Den innehåller en klassuppsättning med titeln "Snyggast på nätet" samt skrifterna Digitalis Filosofi samt Ungas integritet på nätet. Dessa skrifter kan fungera som handledningar i arbetet med sociala medier, de finns även att ladda hem eller att beställa gratis. Att arbeta med det som är elevernas verklighet engagerar, det som är påtagligt blir på riktigt - vart ska skolan befinna sig? I framtiden som är här, tror iallafall jag...

1 kommentar:

  1. La in delar av detta på startsidan Pedagogiskt centrum - schysst perspektiv

    SvaraRadera