tisdag 20 oktober 2009

Informationsflödet & hjärnans formbarhet



När jag slog upp pappersupplagan av DN idag (läs 091020) fastnar mina ögon på en rubrik som menar att "Äldre blir smartare av internet". I ingressen skriver Anna Bratt: "Äldre personer som använder internet blir smartare och bättre på att fatta beslut. Efter bara en veckas regelbunden surfning syns förändringar i hjärnan, visar ny forskning". För några dagar sedan läste jag en artikel om "WoW gör dig till en bättre chef" i nr 10 2009 av Chef. I artikeln menar någon att det kan vara positivt att spela realtidsspelet WoW (World of Warcarft): "...det är utvecklande för hjärnan eftersom du hanterar stora mängder information på kort tid". Artikeln menar vidare att att spelet utvecklar ditt strategiska tänkande samt övar samarbete & att fatta beslut. Parallellt med att jag läst dessa artikelar har jag ägnat tid till att läsa Torkel Klingbergs "Den översvämmade hjärnan" som behandlar ämnet arbetsminne, IQ & informationsflödet i vår tid. Ytterligare en synvinkel på vad hjärnan har förmåga till. Jag läser s. 22 ..."Det är förmodligen när vi hittar våra gränser, och en optimal balans mellan krav och förmåga, som vi inte bara känner en djup tillfredsställelse, utan också utvecklar vår hjärnas kapacitet som mest". Boken ställer sig & dig frågan om informationsflödet kommer att ge oss alla koncentrationsproblem eller om de ökade kraven bidrar till att öva upp våra hjärnor till att utveckla dess kapacitet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar