måndag 4 maj 2009

Hur många passagerare tar en 77 tums interaktiv tavla?


Filosoferar i kväll över interaktionen människa/teknik - Detta efter att ha läst Ulrika Jonsons inlägg på bloggen Ulrika på Skoldatateket...

Tanken är att jämföra teknik och digital teknik. Först teknik och ett konstaterande av att användandet av bilen inte utesluter att du ibland föredrar att cykla eller gå eller glida fram eller bara sitta still... Och sen förståelsen av att digital teknik också är många olika saker och i det hänseendet inte är svårare att förstå än en bil, en cykel, ett par skidor eller en skön fåtölj (om det sistnämnda nu kan kallas teknik?). För vissa mer eller mindre livsnödvändiga. Tänker på min pappa som drabbats av Parkinson och som upplever att han under cyklandet återfår en ganska normal upplevelse både av kroppen och det medvetande som skapas i kroppen. Själva ihopkopplingen maskin(cykeln)/kroppen verkar just nu för honom skapa en högre grad av samklang med världen än att promenera eller sitta still i en skön fåtölj... Och vad är då en cyklande människa? För tvåhundra år sedan säkert något skrämmande, idag i min pappas kropp en förhöjd känsla av livet. Analogierna till datoranvändningen behöver vi inte spekulera i... men kanske fråga oss om det kan vara så att den digitala teknikutvecklingen går i en sådan rasande fart att vi aldrig någonsin kommer att lära oss IKT på samma sätt som vi kan cykla?

Idehistoriskt är väl cyborgen begreppet för hur mer intelligent form av teknik smälter samman med människan (i analogi med cyklisten eller bilisten, men med djupare implikationer på vad en människa är eller blir). Frågan vi måste ställa oss är när och om vi har upplevt denna cyborgiska känsla? Och om vi dessutom kan säga att vi erfarit denna känsla tillsammans med andra? Den sista frågan är kanske en fråga huruvida vi har erfarit web 2.0 eller web 3.0?!

Men var ska vi placera in erfarenheterna med en interaktiv tavla utifrån denna matris? (Går det?) Att erfaranheten inte går att jämföra med individuellt framförda saker som cyklar, bilar och skidor är ju ganska klart (om man inte är en lärare som älskar att trolla med tavlan). Samtidigt måste man ha en dator för att styra den. Sällan ser man flera datorer uppkopplade mot en interaktiv tavla så något web 2.0 liknande fenomen är det väl inte? Kan det vara som att köpa en buss? Att dela tekniken? Och hur många passagerare tar då en vanlig 77 tums interaktiv tavla? Och sen det där med att vara busschaufför och låta de andra inte bara titta på utsikten utan också få provköra på riktigt? Och köra - yes! :-)



bilder från Flickr

1 kommentar:

  1. Provköra och dela tekniken låter nästan som skön sång...att sjunga i kör, dessutom i stämsång vore att använda sig av uppkopplade datorer och (inte samåka) utan SAMKÖRA i klang ;-)

    SvaraRadera