torsdag 30 april 2009

Lasses tidningsskola i Scribus nr 2



För cirka en månad sedan bloggade jag om Lasse Carlssons alldeles förträffliga tidningsskola på multimediabyrån >>

Hur gick det sedan för den bloggande rektorn och hennes projekt att skapa en bok med elevtexter och bilder? Idag fick jag ett samtal just som jag var på väg ner till ekonomen. Tittade snabbt på klockan och förstod att jag skulle hinna ut till skolan och vara lite e-mentor i cirka en kvart, men att det skulle ta en evighet per telefon. Sagt som gjort. Kliver in i rektorns arbetsrum en stund senare. Ett underbart rum, en uppstoppad fågel i hörnet, en tavla som signalerar lärande (men jag minns inte vad som var motivet på den) och vid ett bord sitter några elever och arbetar intensivt med Scribus. Tre meningar senare har tjejerna föstått hur man gör det som skulle göras i Scribus och jag kan fortsätta min färd ner till ekonomen. Ett möte som för övrigt gick bra ;-)

1 kommentar: