torsdag 2 april 2009

Innan 40-talisterna försvinner

I förrgår träffade jag en sån där självklar och självlysande pedagog som snart kommer att ha gått i pension. En människa som är full med bilder och metaforer - och som har gjort det till en konst att kunna förklara saker begripligt. EU var just det vi pratade om och pedagogen etablerade en bild av en spis med ugn och knappar och ovanpå en kastrull och ett lock. I denna bild förstod jag att han brukade placera in olika processer, lagar och händelser som bygger EU.

Eftersom EU inte på något sätt är en ordning som är fix och färdig så "bakas" det just nu på saker i ugnen. I kastrullen ligger saker och kokar (och ibland händer det att locket liksom lyfter och pyser över). Att skapa ett lärobjekt i flash som etablerar bilden av spisen och att sedan lägga in de olika begreppen, processerna med mera som flyttbara objekt är ju inte särskilt svårt, men jag har inte sett det göras (?!)

I exempelvis Webducate går det att göra (och det finns fler gratisverktyg)

Vad spännande att sen åka på SPIN-möte (nätverk på Södertörn + Nacka) och höra Krister Widell från Metamatrix skissa på några framtidsscenarion om digitala lärresurser.

1. Kommuner finansierar egen produktion av DLR som mixas med inköpt material (Creative commonlicens) se exempelvis Norges www.ndla.no
2. Kommuner eller lärare sammanställer öppet källmaterial efter lokala behov.
3. Förlagsmodell - Förlagen säljer lärobjekt istället för hela paket.

Och där någonstans hör jag Kerstin Lindfors, e-utvecklare från Nacka tänka samma tanke som jag tänkt dagen innan: "Vi borde passa på innan 40-taliserna försvinner"

Spisen kommer från http://www.clker.com/ Är det någon som vet någon annanstans där man kan hitta en fri spis som passar i ett lärobjekt som det jag skissar på får ni gärna tipsa mig...

PS. Europaparlamentets interaktiva karta över det kommande EU-valet är inte så dum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar