söndag 22 mars 2009

Zoo Break Out

Idag fann vi, min son & jag, ett gratis spel på www.spelo.se som heter Zoo Break Out. I min enfald sa jag till 6-åringen: "-Det är inte för barn i din ålder, välj något du förstår istället...", trodde jag já! Inte min 6-åring inte, han gick vidare och spelade helt enkelt...på engelska...han läste...han förstod...han mindes alla moment...det är nio olika uppgifter att lösa i olika miljöer...han gjorde dem om och om och om igen...
Spelet går ut på att djuren på zoo har rymt och ditt uppdrag är att finna dem alla. Vi kommer in i en miljö, ett stökigt rum och där döljer sig ett antal saker som vi skall hitta - på tid. I ena sidan av spelytan finns en list vi kan ta fram och i den kan vi läsa orden för de föremål vi ska finna i just den här miljön. Orden försvinner vart efter vi hittat sakerna vi letar efter. Gissa om 6-åringen lärt sig många nya engelska ord (han utropar: en frog & klickar på grodan, strawberry...spider...butterfly...bat...hur många nya ord som helst...) När vi klarat av en miljö, får vi en belöning i form av djur som återförs till zoo. Sedan går vi tillbaka och spelar vidare i nästa steg.

Rent pedagogiskt går det här programmet att använda i syfte att träna arbetsminnet samt för att begreppsträna på engelska. Kanske går det även att använda för att träna på att hålla fokus. Prova, det var inte helt lätt att se vart alla saker gömt sig, kan jag lova... att göra om, göra om & göra om igen - att verkligen bli tuvngen att komma ihåg, att hålla alla dolda ting i huvudet, på ett annat språk - samtidigt som klockan tickar på...det ÄR en utmaning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar