tisdag 24 mars 2009

Lasses tidningsskola i Scribus



En liten berättelse om programmet Scribus och Lasse Carlssons förträffliga instruktion på multimediabyrån:

Utbildningskontoret ska göra en utställning på temat Trygghet i det nya fina Stadshuset i Södertälje. Det är mindre än en vecka kvar (läs igår) och materialet måste digitaliseras och skickas på tryckning. Att installera Indesign på en admininstrativ dator kostar flera tusen... och jag som helst undviker de administrativa datorerna (spärrade...) Minns plötsligt att jag sett en blänkare om Lasses Scribuskurs någonstans och laddar snabbt ner Scribus... Bestämmer mig för att låta bli min vanliga trial and errortaktik och istället lyssna och titta på Lasses instruktionsfilmer. Jag hinner se 2 och en halv film och är sedan både på gott humör och inne i arbetet (som nu ett knappt dygn senare snart är färdigt). En lysande pedagog och instruktionsmakare denne Lasse!

Två reflektioner:

Genom att använda Scribus istället för ett kommersiellt program skulle vi kunna investera i fler datorer som inte är spärrade.

Den bloggande rektorn kom förbi och skulle göra en bok med elevteckningar och texter. Glatt rekommenderade jag Scribus med medföljande handledning:-)

1 kommentar:

  1. Kollade på en gång, kanonbra! Ligger bland mina favoriter - härligt om skolan tar till sig detta

    SvaraRadera