tisdag 6 januari 2009

ny teknik föder nytt språkbruk...

När vi gick på julledighet skulle vi, e-mentorerna ge oss själva en julklapp...att vi skulle skriva varsitt inlägg i vår gemensamma blogg...så nu är då jag Ulrika -e-mentor/skoldatatek- i bloggar tagen...nytt...alldeles nytt sätt att kommunicera på för mig...

För en alldeles färsk e-mentor, som även är rookie i Skoldatateks världen, är ALLT nytt till och med vokabulären runt tekniken. Visst har jag som teknikintresserad pedagog ord för det jag vill kommunicera om, men det är många ord som egentligen inte har med teknik att göra alls från början...

I min spaning har orden kommit i fokus.

När jag var 9-10 år lekte mina kompisar och jag reportar med mick kopplad till en kassettbandspelare á la modell stor, vi stod framför spelgen och mimade till ABBA med hopprepshandtag som låtsas mikrofon. I min familj hade vi TV men ingen VCR, tvättmaskin med separat centrifug, brödrost men inte vattenkokare... VCR förresten - ett nytt ord då som många i samma ålder idag inte vet vad det är. När vi blev äldre hade vi IBM datorer i skolan och lärde oss göra slumpprogrammeringar...om någon hade något mer än en skrivmaskin hemma var det sudd på ett under...

Ett barn i samma ålder idag har koll på tekniken och på orden...de lever med tekniken. De mejlar (vi skrev vykort på semestern), de surfar (när vi surfade vad det på bärda i vatten med vindens hjälp), de googlar på en lap top (vi slog i uppslagsverk på bibliotek), de battlar (vi lekte burken och Röda-Vita Rosen), de chattar (vi ringde på sin höjd, om vi inte slank över till kompisen), de bloggar (vi skrev hemlig dagbok)...

När jag är ute på stan eller åker tåg kan jag inte låta bli att lyssna på vad folk pratar om, även om jag inte vill lyssna blir det så ibland...(...samvetsfråga...). Under julledigheten hörde jag ungdomar prata om något tv-program och den ena undrade om den andra hade sett något program på (håll i er) TV eller på TV-TV... alltså på nätet (=TV) eller på TV i realtid (=TV TV)...vilket ord ska bli det nästa "nya"?/ Ulrika J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar