måndag 12 januari 2009

En ofrivillig spaning på...

...robotar!

Jag har spanat, ofrivilligt, på robotar.
De dyker upp över allt i min tillvaro: i mitt hem, i UR-program & på långfilm...nu till de tre delarna av spaningen...

I) Så det kan bli - en T-rex i minimodell samt av ledad plast i julklapp som barnet kan styra. T-rexen behöver en specialdesignad huva för att kunna uppföra sig...den rör sig via en handkontroll, ganska troligt rörelsemönster...lite läskig är den allt! Snart i var familjs hem...

II) Så var det då UR-programmet Mega på Svt (8 jan 2009). I programmet är det flera olika inslag, varav ett heter "Ett med mobilen". Inslagen handlar om ny, fascinerade teknik. Denna gång var det ett inslag om just: robotar i människans tjänst. Japanerna ligger i framkant på forskning och tillverkning, de har till & med specialskolor för dem som vill arbeta med att bygga robotar. Flera robotmodeller har till uppdrag att tjäna människan på olika sätt. Snart i var familjs hem...

III) Så blev det fredag (9 jan 2009) och den otroliga, ofattbara framtidsfilmen "Terminator 2 - Domedagen" går på TV. Terminator kommer till vår tid från framtiden för att; ja just det; vara i människans tjänst och skydda en specifik individ för att mänskligheten ska ha en framtid...en robot som inte skyr några medel för att skydda sin protegé...snart i var familjs hem...?

Vem kokar mitt kaffe eller spelar ett parti Othello med mig om inte allt för lång tid?
När kommer det att finns röda realappar på robotar på våra större teknik varuhus?
Teknik i all ära, men en robot i mitt hem?
Jag säger bara: "Hasta la vista Robot!"
/ Ulrika J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar